Iako u treću godinu djeca ulaze staloženo i sigurno u sebe, sredinom godine javlja se nesigurnost, neravnoteža. Javljaju se neka ponašanja koja umanjuju emocionalnu napetost u djeteta (grizenje noktiju, sisanje prsta, žmirkanje,…). No kao i mucanje, ove pojave su najčešće prolazne. Velika promjena se vidi i u načinu razmišljanja trogodišnjaka koje je ograničeno u shvaćanju pojava vanjskog svijeta. Tako može misliti da: noć postoji da bi ljudi mogli spavati, sunce ide spavati kada dođe noć, drugi vide i znaju isto što i oni, ako je kuglica od plastelina promijenila oblik više se ne može vratiti u prvobitno stanje, i još mnogo toga.
Značajke razvoja djeteta od 3 do 4 godine
Tjelesni razvoj
-
Usavršilo je pokrete kretanja i ovladalo složenim motoričkim vještinama (ljuljanje, vožnja tricikla, stoj na jednoj nozi bez pomoći)
-
Slika čovjeka se sastoji od glave i još nečeg (noge i ruke u izmijenjenom obliku),precrtava krug, križ kvadrat
-
Samostalno je u brizi za sebe (oblačenje jednostavnijih odjevnih predmeta, nalijevanje vode iz vrča, jedenje vilicom i žlicom, nožem razmazuje namaz na kruh …)
Spoznajni razvoj
-
Aktivno isprobava, istražuje: opipava, sastavlja…
-
Uspijeva isključiti ometajuće sadržaje nekoliko minuta
-
Razlikuje oblik i veličinu
-
Shvaća osnovne karakteristike vremena, prostora, oznake mjesta, vremena i načina ( jutro-večer, ispred-iza, tamo, odmah, ovako, …)
-
Pokazuje interes za brojenje
-
Počinje objašnjavati pojave oko sebe, ali su objašnjenja ograničena mišljenjem
-
Zna što leti, pliva, vozi, … po slici
Govorni razvoj
-
Nepravilno artikulira pojedine glasove
-
Gramatički govor gotovo ispravnog izgovora
-
Povezano priča o nedavnim događajima i iskustvima
-
Naglo proširivanje rječnika
-
Povezano priča o događajima
Socijalno – emocionalni razvoj
-
Snažna manifestacija ljutnje: guranje, grizenje, pljuvanje, vrištanje…
-
Snažno i kratko izražava emocije
-
Regulira ponašanje na uputu odraslih
-
Mogući prolazni tikovi
-
Samostalno se oblači (jednostavnije stvari) i jede
-
Opisuje sebe i druge te se ponaša u skladu sa spolnim identitetom
-
Pokazuje inicijativu u planiranju akcija
-
Poštuje pravila, ali im pristupa kruto
-
U igri se pretvara u mnoge likove
Kakvi uvjeti trebaju djetetu da se zdravo razvija?
Omogućavanje samostalnosti i nezavisnosti. Djetetu treba omogućiti da sudjeluje u mnogim aktivnostima, a najviše u onima u kojima doživljava uspjeh. Potrebno je izbjegavati postignuti rezultat djeteta s rezultatom drugog djeteta. Djeca u ovoj dobi su vrlo nesigurna i može se desiti da se zbog jedne usporedbe osjećaju loše i počnu izbjegavati aktivnosti. Zato je važno hvaliti dijete kada postigne uspjeh. Pitanjima poput “Što ti misliš je li ovako dobro?” stvarat ćete “ovisnost” djeteta o osjećaju uspjeha.
Omogućiti intelektualan razvoj. Znatiželju, koja je u ovoj godini na uzlaznoj putanji, treba podržati pitanjima “zašto?”. Pitajte dijete i razgovarajte o stvarima oko sebe. Potičite uključenost svih osjetila kada razgovarate s djetetom. Pitajte ga o onome što vidi, čuje, osjeća. Tražite od njega objašnjenja i obrazloženja, neka prepričava jer ćete tako razvijati mišljenje i govor. Pritom mu budite ispravan govorni model. Mišljenje je dosta ograničeno te je često potrebno “rukovođenje” odraslih koje im pomaže da shvate neke stvari koje se oko njih događaju. Sada se djeca počinju zanimati za količinu i javljaju se prvi znakovi predmatematičkih sposobnosti. Zanima ih čega ima više, čega manje. Omogućite stjecanje pojma količine baratanjem stvarnim količinama (brojenje bombona, kestena, autića,…).
Osigurati razvoj kontrole emocija i samoregulaciju. Već je prethodno istaknuto kako je izražavanje emocija vrlo intenzivno. Djeca ne znaju za odgodu zadovoljenja, teško se mogu strpjeti, zbog čega često imaju “napadaj” srdžbe. Ovdje važnu ulogu imaju roditelji koji su model prihvatljivog izražavanja svih emocija. Mazite svoje dijete u svim situacijama, a ne samo kada je dijete tužno ili bolesno. U situacijama kada je dijete ljuto, pokažite mu da je uredu da bude ljuto, ali mu isto tako pokažite kako se mora nositi sa svojom ljutnjom i kako da ju izrazi na prihvatljiv način. Svakodnevno osigurajte atmosferu sigurnosti, prihvaćanja i zadovoljstva u djece.
Poticati simboličku igru. Omogućite djetetu da proradi situacije u kojima se svakodnevno nalazi. Neka vam u igri peče kolače, ide u dućan, neka vam izliječi zubobolju. Važno je da djetetu proširite nova iskustva koja će mu pomoći da obogati svoju igru. Važnost takve igre je u tome što djeca na ovaj način uče o ljudima, životu, pravilima koja vrijede.