POLAZAK DJETETA U ŠKOLU

PRILAGODBA DJETETA NA ŠKOLU

Razdoblje prijelaza djeteta iz dječjeg vrtića u osnovnu školu je razvojno izrazito značajno, a ujedno i jedno od stresnijih uslijed velikih promjena u djetetovom prostornom, materijalnom i društvenom okruženju, ali i drugačijem načinu i organizaciji života.

 

Uz stav roditelja prema školi, izrazito je važna i komunikacija roditelja sa školom (učiteljima i ostalim djelatnicima), kao i izjave roditelja o odgojno-obrazovnim i drugim djelatnicima u školi u nazočnosti djece. VJEROVANJE UČITELJIMA KAO STRUČNIM I KOMPETENTNIM OSOBAMA ZADUŽENIM ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE DJECE KLJUČNO JE U UČENJU POŠTOVANJA PREMA DRUGIMA OPĆENITO I POŠTIVANJA ODGOVORNIH OSOBA I INSTITUCIJA.

 

SPREMNOST ZA ŠKOLU

Spremnost ili zrelost za školu najčešće se određuje kao adekvatna razina razvijenosti fizičkih, intelektualnih, emocionalnih i socijalnih karakteristika odnosno kao minimum razvojnog stupnja koji djetetu omogućuje da primjereno reagira na zahtjeve škole.

KAKO POTICATI SPREMNOST ZA ŠKOLU?

  1. FIZIČKA SPREMNOST

Grafomotoričke vještine: izrezivanje papira, ljepljenje, nizanje kuglica/perlica ili tjestenine na konac, crtanje, precrtavanje, bojanje, modeliranje plastelina.

Radno-praktične vještine: zakopčavanje, vezanje čvorova i mašni, pletenje pletenica, slaganje odjeće, upotreba pribora za jelo.

  1. INTELEKTUALNA SPREMNOST – obuhvaća dobro razvijen govor, razvijenost pažnje, razvijenost inteligencije, razvijenost orijentacije u prostoru i vremenu, numeričko poimanje, prepoznavanje i imenovanje boja, razvijenost grafomotoričkih vještina.
  • GOVORNO-JEZIČNE IGRICE: Prepoznavanje suprotnosti, prepoznavanje glasova u riječi, igra „kaladont“ (reci riječ na završno slovo), definiranje razlika i sličnosti: kruška i jagoda, leptir i muha; što sve u ovoj prostoriji počinje na glas S.
  • PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE
    • što je unutra/vani, gore/dolje, Ispod/iznad, veće/manje, lakše/teže?
    • što je mekano/tvrdo, mokro/suho, plavo/crveno;
    • prebrojavanje točkica na bubamari…
  • PAŽNJA I PAMĆENJE
    • poticati zapažanje i razgovor o onome što vidimo (igra „Vidim, vidim…kuću!“
    • brojanje do 20; razlikovanje geometrijskih likova; razlikovanje prema boji, obliku, vrsti…
    • zadržavanje pažnje bar 20 min
  1. EMOCIONALNA SPREMNOST – procjenjuje se na temelju ponašanja djeteta u različitim situacijama, odnosno na osnovi njegove sposobnosti da na prihvatljiv način reagira na uskraćivanje nekih potreba i želja.
  • igranje društvenih igara (vježbanje tolerancije na frustraciju, lakše nošenje s neuspjehom);
  • ohrabrivanje djeteta, pohvaliti za svaki uspjeh, poticati inicijativu,
  • pokazivati ljubav i poštovanje,
  • objasniti zašto tražite nešto od djeteta,
  • svakodnevno razgovarati o osjećajima,
  • poticati na imenovanje osjećaje,
  • pomoći pronaći alternativu za izražavanje negativnih osjećaja (bacanje, vikanje, udaranje zamijeniti za zagrljaj, brojanje, opisivanje misli i osjećaja);
  • zajedničko čitanje knjiga i edukativnih sadržaja.

 

  1. SOCIJALNA SPREMNOST – predstavlja prilagođavanje na društvene obveze, usvajanje moralnih normi, sustav vrijednosti i ponašanja u svojoj okolini, uključuje i vještinu komunikacije i suradnje s vršnjacima, te prihvaćanje autoriteta učitelja
  • VAŽNO je vlastitim primjerom poslužiti kao model u različitim situacijama (primjereno rješavanje nesuglasica, podnošenje neuspjeha, ponašanja u prometu ili komunikaciji s drugima)

SAMOSTALNOST

Samostalnost je djetetova razvojna potreba i oblik ponašanja. Važan je preduvjet polaska djeteta u školu. Dijete mora biti samostalno prilikom:

  • hranjenja,
  • odlasku na toalet,
  • svlačenja i oblačenja.

Kako poticati djetetovu samostalnost i odgovornost?

  • poticati samostalno obavljanje hranjenja, odlaska na toalet, svlačenja i oblačenja, izvršavanje kućanskih obveza primjerenih dobi: slaganje odjeće, zalijevanje cvijeća, postavljanje stola, pospremanje kreveta; briga o svojim igračkama, stvarima, kućnim ljubimcima.

 

UČENJE PRAVILA PONAŠANJA U PROMETU

  • Razgovarati s djecom o potencijalnim opasnostima na putu do škole
  • Uvježbati najsigurniji put od kuće do škole i natrag
  • Upozoriti na opasna ili kritična mjesta u prometu

„PRIPREMA ZA ŠKOLU“ U VRTIĆU ?

U vrtiću djeca od prvoga dana KROZ IGRU rade na važnim životnim vještinama te jačaju svoje kompetencije. Priprema za život / školu nije nešto odvojeno i namijenjeno samo polaznicima predškolskog programa već se proteže kroz svakodnevne spontane situacije i različite organizirane aktivnosti:

  • Raznovrsne igre: funkcionalne, simboličke, konstruktivne, društvene i dr.,
  • Životno-praktične i radne aktivnosti: usvajanje kulturnih i higijenskih navika, samozbrinjavanje, samoposluživanje, njega, kućni poslovi i sl.,
  • Istraživačko-spoznajne aktivnosti: promatranje prirode, šetnje, posjeti, manipuliranje s predmetima i istraživanje, otkrivanje i jednostavno eksperimentiranje, praktično i verbalno rješavanje problema , namjerno učenje i vježbanje postupka, pravila i dr.,
  • Aktivnosti izražavanja i stvaranja: crtanje, slikanje, modeliranje, građenje, plesanje, pjevanje, gluma i dr.,
  • Umjetničko promatranje: slušanje, interpretacija umjetničkih tvorevina (priča, pjesama, slikovnica…),
  • Specifične aktivnosti s kretanjem: tjelesno vježbanje i ostali prirodni oblici kretanja,
  • Društveno-zabavne aktivnosti: druženje djece, proslave rođendana, svečanosti, obilježavanje različitih manifestacija i dr.

 

Što škola očekuje od djece:

  • dolazak u školu na vrijeme,
  • pažljivo praćenje nastave,
  • praćenje aktivnosti do kraja,
  • izvršavanje radnih zadataka i domaće zadaće,
  • kulturno ophođenje s vršnjacima i odraslima (molim, hvala, izvoli, oprosti; poštivanje različitosti, suzdržavanje od ružnih riječi i uvreda).

PRIPREMA DJETETA NA OBVEZE I UČENIČKI NAČIN ŽIVOTA

  • RAZVIJATI RADNE NAVIKE: Kroz zaduženja u predškolskoj dobi, dijete će naučiti da je ono što se treba učiniti važnije od onoga što se želi učiniti, a to je izuzetno važno zbog posvećivanja vremena i pažnje školskim obvezama i učeničkim dužnostima.
  • POTICATI INTERES DJETETA ZA ŠKOLU: Govoriti o školi u pozitivnom, realnom smislu, čitati priče i slikovnice s temama iz školskog
  • RAZVIJATI POZITIVNE STAVOVE DJETETA PREMA ŠKOLI
  • NA VRIJEME I U DOBROM OZRAČJU IZVRŠITI TEHNIČKE PRIPREME ZA POLAZAK U ŠKOLU: Zajedno s djetetom obaviti kupnju školske torbe i školskog pribora; osigurati radni prostor – pisaći stol i miran prostor.

 

SRETNO U NOVIM PUSTOLOVINAMA